Regulament de organizare S.A.J. Gorj

REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE

AL SERVICIULUI DE ASISTENŢĂ JUDICIARĂ AL BAROULUI GORJ

 

Secţiunea I Principii şi modalităţi de exercitare ale asistenţei judiciare

Art.1. Asistenţa judiciară urmăreşte să asigure exercitarea deplină şi calificată a tuturor atributelor dreptului la apărare al beneficiarilor săi.

Art.2. Asistenţa judiciară sau extrajudiciară este asigurată de avocaţii baroului care formulează opţiuni în acest sens, iar atunci când numărul acestora este insuficient, prin avocaţii desemnaţi în acest sens de decan sau delegaţii acestuia, numai cu acordul prealabil al acestuia.

Art.3. Acordarea asistenţei judiciare în cazurile prevăzute de lege se face numai în baza desemnării prealabile, prin eliberarea delegaţiei ca urmare a unei comunicări scrise din partea instanţei, a organului de urmărire penală, de cercetare penală sau a organului administraţiei publice locale, adresată Serviciului de Asistenţă Judiciară (SAJ) din cadrul Baroului Gorj.

Art.4. Nici o împrejurare excepţională nu poate fi invocată pentru acordarea de asistenţă judiciară fără desemnarea din partea Serviciului de Asistenţă Judiciară si emiterea delegatiei aferente.

Art.5. Încălcarea de către avocaţii baroului sau functionarul SAJ Gorj a dispoziţiilor de mai sus constituie abatere disciplinară.

Art.6. Acordarea asistenţei extrajudiciare, în cazurile prevăzute de lege, se face numai în baza desemnării în acest sens de către decan sau delegaţii acestuia.

 

Secţiunea II Coordonarea şi funcţionarea SAJ

Cap I Coordonarea SAJ

Art.7. SAJ Gorj este coordonat de decanul baroului asistat de un consilier coordonator. De asemenea, consilierul coordonator este asistat de un număr de 10 avocaţi referenţi (coordonatori grupă), respectiv 7 avocati pentru grupele de la Târgu-Jiu și câte unul pentru fiecare birou teritorial ( Târgu-Cărbunești, Motru si Novaci).

Art.8. În cadrul SAJ este încadrat un funcţionar coordonator, la rândul său subordonat ierarhic decanului şi consilierului coordonator.

Cap II Atribuţiile Decanului

Art.9. Decanul are următoarele atribuţii:

  1. a) reprezintă Serviciul de Asistenţă Juridică în relaţia cu autorităţile, salariatul SAJ şi orice alte persoane;
  2. b) desemnează consilierul care îl asistă în coordonarea activităţii serviciului şi îl înlocuieşte prin decizie motivată;
  3. c) aprobă cererile de Asistenţa judiciară şi extrajudiciară în condiţiile legii;
  4. d) emite dispoziţii obligatorii în ceea ce priveşte organizarea SAJ;
  5. e) soluţionează plângerile formulate împotriva rezoluţiilor consilierului care îl asistă;
  6. f) acordă viza pentru efectuarea plăţii activităţilor de asistenţă judiciară în condiţiile art.67 din Regulament.
  7. g) sesizează UNBR în vederea amendării şi completării protocolului privind stabilirea onorariilor pentru avocaţii care acordă asistenţă juridică din oficiu sau asistenţă juridică gratuită la cerere.

Art.10. Decanul îşi poate delega oricare dintre atribuţii cu excepţia celor prevăzute de dispoziţiile art.9 lit. a), b), şi e), consilierului coordonator.

Art.11. În caz de interimat sau imposibilitate temporară de a-şi exercita funcţia, prodecanul este înlocuitorul de drept al decanului.

Cap III Atribuţiile consilierului coordonator

Art.12. Consilierul care asistă decanul are următoarele atribuţii:

  1. a) reprezintă SAJ în relaţia cu autorităţile judiciare atunci când sunt delegati expres de decan sau în situaţii de urgenţă, atunci când decanul este în imposibilitate de a îşi exercita aceasta atribuţie;
  2. b) coordonează activitatea de Asistenţă judiciară;
  3. c) organizează serviciul de Asistenţă judiciară;
  4. d) conduce activitatea comisiei avocaţilor referenţi în cadrul serviciului, prezidând şedinţele acestora;
  5. e) urmăreste implementarea Regulamentului de organizare al serviciului şi emit dispoziţii obligatorii în aplicarea acestuia;
  6. f) întocmeste propuneri către decan în vederea exercitării atribuţiei privind normele metodologice de aplicare a Regulamentului de organizare şi funcţionare a SAJ, conţinutul delegaţiei, al opţiunii şi al referatelor întocmite de avocaţii din oficiu sau de funcţionarul SAJ, precum şi în orice privinţă vor aprecia necesar;
  7. g) întocmeste şi publică recomandări cu privire la conduita procesuală;
  8. h) dispune aprobarea sau refacerea propunerii de repartizare a cauzelor întocmite de funcţionarul SAJ;
  9. i) solicită funcţionarului SAJ şi avocaţilor care au formulat opţiuni pentru asigurarea asistenţei din oficiu întocmirea unor referate explicative, atunci când se impune.
  10. j) urmăreste activitatea avocaţilor care asigură asistenţa juridică din oficiu şi aplică sancţiuni specifice pentru abaterile de la prevederile prezentului regulament;
  11. k) controlează activitatea departamentului cât şi a avocaţilor referenţi;
  12. l) sesizează în scris Consiliului Baroului abaterile săvârşite de avocaţi (potrivit art.70 alin.2 din Legea nr.51/1995, modificată şi completată).

Art.13. Consilierul coordonator este asistat de mai multi avocaţi referenţi cărora le pot delega în scris oricare dintre atribuţii, cu excepţia celor prevăzute de dispoziţiile art. 12 lit. a), b), c), d), e) și l).

Art.14 Din punct de vedere organizatoric, în cadrul unui birou arondat unei instanțe de pe teritoriul județului Gorj, pentru buna desfășurare a activității de asistență judiciară, avocații care au optat pentru exercitarea acestei activități în cadrul acelui birou se organizează pe grupe, conduse de un coordonator (şef de grupă) ales prin vot deschis, cu majoritate simpla, de către membrii grupei și a unui locțiitor, ales în același mod.

Art.15 Coordonatorul de grupă, iar în lipsa justificata a acestuia, locțiitorul, exercită activitatea de coordonare a grupei sub îndrumarea funcționarului SAJ, a consilierului coordonator și a decanului Baroului Gorj.

Art.16 Alegerea și demiterea coordonatorilor de grupă sau a locțiitorilor, în caz de neînțelegeri și lipsă de comunicare la nivel de grupă, se face prin vot deschis, cu majoritate simpla, la inițiativa a două treimi din numărul membrilor unei grupe, întocmindu-se proces verbal motivat sub aspectul necesității, oportunității și cauzelor ce au determinat luarea măsurii, act ce va fi depus la sediul Baroului, functionarului SAJ Gorj, spre informare, în vederea luării măsurilor necesare. Aceste dispoziții se aplică corespunzător și pentru desemnarea, revocarea, demiterea avocatului coordonator desemnat pentru un Birou Teritorial, în care nu au fost constituite grupe de lucru.

Art.17 Activitatea de conducere a unei grupe, de către coordonator sau locțiitorul acestuia, are în vedere principiile stabilității și continuității în funcție.

Art.18 În exercitarea activității de distribuție a cauzelor din oficiu, funcționarul SAJ va realiza coordonarea modului de repartizare, utilizand sistemul computerizat de distribuție folosit în cadrul Biroului teritorial Tg-Jiu, urmând ca noul sistem computerizat national, ce va fi implementat pe viitor, să fie utilizat în toate birourile teritoriale.

Art.19 Activitatea curentă de acordare a asistenței juridice în cadrul fiecarui birou teritorial, indiferent de modul în care funcționează, se va organiza astfel încât, în fiecare zi să fie la dispoziție un număr minim de avocați care să asigure serviciul obligatoriu, evitându-se disfuncționalitățile.

Art.20 Coordonatorul de grupă, locțiitorul acestuia sau avocatul coordonator al unui birou ce nu funcționează pe grupe de lucru, respectiv  locțiitorul  acestuia, recepționează în timp util adresele emise de către instanțe, organele de cercetare penală sau alte instituții, eliberează delegațiile necesare și desemnează avocații, distribuind cauzele în mod echitabil,  după regula  de repartiție – la rând, ținând cont de reparțiile oficiilor in anul in curs, precum si de timpul in care urmeaza ca acestia sa se prezinte pentru asigurarea asistentei, timp specificat de solicitant , fără a da posibilitatea avocatului ce a optat pentru SAJ, de a alege cauzele ce-i  vor fi repartizate.

Cap IV Atribuţiile avocaţilor referenţi (coordonatori de grupa sau coordonatori de birouri teritoriale)

Art.21 Avocaţii referenţi (coordonatori de grupa sau coordonatori de birouri teritoriale) au următoarele atribuţii:

  1. a) colectează sesizări şi proiecte de lege ferenda întocmite de avocaţi;
  2. b) promovează toate sectoarele de activitate ale SAJ;
  3. c) monitorizează şi cercetează sesizările primite formal sau informal;
  4. d) întocmesc referate şi propuneri cu privire la problemele sesizate;
  5. e) sesizează consilierul coordonator cu privire la chestiunile date de regulament în competenţa acestora.
  6. f) acolo unde este cazul (respectiv birourile teritoriale Motru, Novaci si Tg-Carbunesti), avocatul referent (coordonator) este cel care eliberează avocaţilor desemnaţi delegaţii, cu respectarea dispozitiilor prezentului Regulament.

Cap V Atribuţiile funcţionarului SAJ

Art.22 Funcţionarul SAJ are următoarele atribuţii:

  1. a) primește, înregistrează şi arhivează cererile de asigurare a asistenţei judiciare şi cererile de asigurare a asistenţei din oficiu formulate de organele competente şi sesizările acestora cu privire la asistenţa asigurată în cauză;
  2. b) primește, înregistrează, arhivează şi trimite spre competentă soluţionare opţiunile, cererile, sesizările şi propunerile beneficiarilor şi ale avocaţilor;
  3. c) eliberează avocaţilor desemnaţi ori colaboratorilor acestora delegaţii sau, în situaţii de urgenţă, le comunică în timp util organelor solicitante prin orice mijloace de comunicare la distanţă (fax, e-mail, watts-up etc.) apte să asigure primirea lor în termenul solicitat, cu asigurarea dovezii de comunicare;
  4. d) notifică avocaţii care au formulat opţiuni cu privire la desemnarea lor în cauze, cu privire la programarea pentru plata onorariilor cuvenite, cu privire la obligaţia de a depune referate explicative sau cu privire la soluţiile date sesizărilor şi propunerile acestora prin mijloace de comunicare care să confirme primirea notificării;
  5. e) asigură afişarea regulamentului, normelor şi instrucţiunilor obligatorii şi a recomandărilor formulate de conducerea SAJ în condiţii de maximă vizibilitate în incinta spaţiilor SAJ şi postarea acestora în mediul informatic;
  6. f) păstrează în suport informatic şi doar acolo unde se impune, letric, a evidenţelor obligatorii pentru repartiţii şi pentru fiecare cauză în parte în temeiul prezentului regulament şi a normelor şi instrucţiunilor dispuse în aplicarea acestuia;
  7. g) întocmeste şi comunică în termenul dispus informările şi referatele explicative ce i-au fost solicitate de decan sau consilierul coordonator.
  8. h) sesizează deîndată decanul sau consilierul coordonator cu privire la incidentele procedurale grave semnalate de avocaţii desemnaţi în cursul asigurării asistenţei juridice;
  9. i) atributiile functionarului SAJ din prezentul Regulament se completează cu cele înscrise în fișa postului.

CAP VI Indemnizaţie 

Art.23 Functionarul SAJ este remunerat pentru activitatea desfasurata potrivit contractului individual de muncă încheiat cu Baroul Gorj.

Secţiunea III Forme de exercitare ale asistenţei judiciare

  1. Urmărirea penală

Art.24 La cererea prealabilă şi motivată a organelor de urmărire penală, S.A.J. va desemna unul sau mai mulţi avocaţi în vederea asigurării asistenţei judiciare, în funcţie de existenţa unor interese contrare ale părţilor.

Art.25 Asistenţa judiciară se acordă în cazurile în care suspectul, inculpatul, persoana vătămată, partea civilă sau partea responsabilă civilmente, într-un dosar penal, nu dispun de mijloace pentru plata onorariului cuvenit unui avocat, trebuie să fie asistate de un avocat și interesele actului de justiţie impun acest lucru, organul judiciar, prin comunicarea motivată, adresată în scris, solicită baroului desemnarea unui avocat pentru acordarea asistenţei judiciare. 

Art.26 S.A.J. va desemna avocaţii, contactându-i telefonic sau pe mail sau watts-up în ordinea determinată de repartiţia lunara, cu respectarea regulii ,,la rând”, ținând cont de repartizările oficiilor pe anul în curs, precum și de timpul în care urmează ca aceștia să se prezinte pentru asigurarea asistenței, în situația în care acest timp redus este specificat expres de solicitant.

Art.27 Avocaţii care s-au înscris în SAJ nu vor putea refuza nemotivat cauza atribuită.

Art.28 Avocatul care îşi manifestă disponibilitatea de a asigura asistenţa judiciară se va prezenta în faţa organelor de urmărire penală în timp util (termenul recomandat este de maxim 2 ore de la solicitare,cu excepția situațiilor în care prezența este urgentă fiind specificat un timp necesar ) pentru a asigura asistenţa judiciară obligatorie a suspectului sau inculpatului, numai atunci când acesta nu este asistat de apărător ales.

Art.29 Avocatul din oficiu desemnat în cauză se va asigura că suspectului i se prezintă învinuirea care i se aduce şi motivele pe care se întemeiază aceasta şi că anterior audierii sale i-au fost aduse la cunoștință drepturile sale procesuale.

Art.30 În situaţia în care faţă de inculpat, se formulează propunere de arestare preventivă, avocatul care a asigurat asistenţa judiciară asigura asistenţa pentru propunerea de arestare preventivă.

Art.31 Atunci când avocatul desemnat în faza de urmărire penală nu se poate prezenta la soluționarea propunerii de arestare preventivă va anunţa în cel mai scurt timp Serviciul de Asistenţa Judiciară din cadrul baroului, iar acesta din urmă va desemna un avocat care îi va asigura asistenţa judiciară obligatorie în faţa instanţelor competente.

  1. Cercetarea judecătorească

Art.32 Urmare cererii motivate şi prealabile a instanţelor de judecată, S.A.J. va desemna inculpatului/inculpaţilor şi persoanei/persoanelor vătămate câte un avocat care să acorde asistență judiciară în măsura în care părţile nu vor avea interese contrare.

Art.33 Referatele cu privire la asistenţa judiciară asigurată în cauză vor fi depuse la instanţa de judecată.

 

 

 

 

  1. Condiţiile comune de acordare a asistenţei judiciare

Art.34 La primirea solicitării scrise şi motivate a organelor judiciare sau a organului administraţiei publice, S.A.J. va desemna un avocat, dintre cei înscrişi în S.A.J., în vederea asigurării asistenţei judiciare, în funcţie de complexitatea cauzei, volumul de muncă, experiența, specializarea şi gradul de ocupare al avocatului.

Art.35 (1)Avocatul desemnat se va prezenta la sediul organului judiciar sau al organului administraţiei publice, în timp util, pentru a studia dosarul şi asigurarea apărarii părţii ori subiectului procesual.

(2) Avocatul desemnat este obligat să asigure asistenţă judiciară pe tot parcursul fazei procesuale a cauzei care i-a fost repartizată.

 (3) În cazul în care la dosar este depusă împuternicirea avocaţială, de avocat ales, din acest moment mandatul avocatului desemnat încetează de drept. În această situaţie, acesta va întocmi referatul pentru decontarea onorariului cuvenit avocatului din fondurile avansate de Ministerului Justiţiei în care va menţiona şi activităţile prestate până în acest moment.

(4) În cazul în care instanţa de judecată dispune conexarea, dacă partea ori inculpatul este asistat de avocat ales mandatul avocatului desemnat încetează de drept, iar dacă apărarea este asigurată de un alt avocat desemnat, asistenţa judiciară va fi acordată în continuare de avocatul desemnat primul.

Art.36 Avocatul poate refuza desemnarea într-o cauză pentru acordarea asistenţei judiciare, numai dacă:

  1. a) constată că se află într-o situație de incompatibilitate;
  2. b) atunci când solicitantul a fost decăzut din dreptul de a beneficia de asistenţă judiciară.

 

 

 

 

 

 

 Secţiunea Dispoziţii specifice asistenţei judiciare şi asistenţei extrajudiciare

Art.37 (1)Decanul baroului sau consilierul coordonator transmite, odată cu înştiinţarea desemnării şi încheierea de încuviinţare a cererii de ajutor judiciar sub forma asistenţei prin avocat.

(2) Decanul baroului, prin S.A.J., va comunica către beneficiarul ajutorului judiciar numele avocatului desemnat, sediul profesional al acestuia şi datele de contact aflate în evidenţele sale.

Art.38 Asistenţa extrajudiciară se soluționează conform dispozițiilor art.74 din Legea nr. 51/1995 și art.154 din Statutul profesiei de avocat.

Art.39 (1) Asistenţa extrajudiciară se poate acorda prin avocat desemnat de S.A.J. şi constă în acordarea de consultaţii, formularea de cereri, petiţii, sesizări, iniţierea altor asemenea demersuri legale, precum şi în reprezentarea în faţa unor autorităţi sau instituţii publice, altele decât cele judiciare sau cu atribuţii jurisdicţionale, în vederea realizării unor drepturi sau interese legitime.

(2) Decanul baroului poate aproba acordarea asistenţei extrajudiciare de către un avocat din cadrul SAJ.

Art.40 (1) Avocatul desemnat de decan să asigure asistenţa extrajudiciară în legătură cu un litigiu iminent al părţii ale cărei drepturi pot fi prejudiciate prin întârziere, îşi va limita activitatea la actele care nu suferă amânare şi care întrerup cursul prescripţiei ori stingerea drepturilor sau al decăderii din drepturi, după care partea va sesiza, de îndată, instanţa în vederea încuviinţării asistenţei extrajudiciare. Se va aprecia inclusiv asupra activităţilor desfăşurate în baza aprobării decanului.

(2) Avocatul care a asigurat asistenţa extrajudiciară devine incompatibil cu asigurarea asistenţei judiciare pentru acelaşi caz.

Art.41 SAJ va desemna un avocat în considerarea compatibilităţii avocatului, a specializării acestuia, a complexităţii cauzei, a veniturilor obţinute în urma asistenţei judiciare lato sensu şi a vechimii în profesie, repartizându-le cu precădere tinerilor avocaţi, stagiari sau definitivi cu o vechime în profesie de pana la 5 ani.

Art.42 SAJ va colecta şi centraliza toate plângerile, sesizările şi cererile beneficiarilor asistenţei extrajudiciare şi ale avocaţilor care o asigură, iar funcţionarul serviciului va întocmi referate cu propuneri de soluţii pe care le va înainta organelor de conducere competente.

Art.43 Avocatul care asigură asistenţa extrajudiciară va sesiza de îndată SAJ atunci când se va afla în imposibilitate de a îşi continua mandatul şi de a îşi asigura substituirea, neîndeplinirea acestei obligaţii constituind abatere specifică gravă sau, după caz, abatere disciplinară.

Art.44 Serviciul de Asistenţă Judiciară va îndruma solicitanţii către instanţele competente, punând la dispoziţia acestora formularele de cerere în forma avizată de consiliul baroului.

Art.45 Avocatul desemnat de decan să asigure asistenţa extrajudiciară părţii ale cărei drepturi pot fi prejudiciate de întârziere se va limita la actele care nu suferă amânare şi care întrerup cursul prescripţiei ori stingerii drepturilor sau al decăderii, după care va sesiza de îndată instanţa în vederea încuviinţării asistenţei extrajudiciare, inclusiv a activităţilor deja desfăşurate în baza aprobării decanului; în cazul consultaţiilor sau a altor activităţi care nu mai ajung în faţa instanţei, pentru efectuarea plăţii este suficientă viza decanului.

Art.46 Aprobarea decanului privind acordarea de asistenţă judiciară se trimite imediat SAJ pentru desemnarea unui avocat înscris în lista de repartiţii.

Art.47 Hotărârea sau decizia se comunică solicitantului în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data emiterii, dar cu cel puţin 7 zile anterior termenului acordat în cauza.

Art.48 SAJ aduce la cunoştinţa autorităţii care a solicitat în scris asistenţa judiciară numele avocatului desemnat, sediul profesional al acestuia şi datele de contact aflate în evidenţele sale.

Art.49 Avocatul desemnat poate să fie substituit de un alt avocat înscris în SAJ pentru acordarea asistenţei judiciare.

 

 

 

 

Secţiunea IV Modalitatea de repartizare a cauzelor

Cap I Principii

Art.50 Principiul fundamental al funcţionarii SAJ îl constituie asigurarea asistenţei judiciare efective prin desemnarea prealabilă a avocatului potrivit criteriilor compatibilităţii, specializarii, echitatii şi al aplicării principiului confraternităţii.

Art.51 În vederea instituirii si menţinerii unei echitabile repartizări a cauzelor din oficii, în cursul unui an calendaristic, unui avocat i se vor putea emite împuterniciri avocatiale pentru organele de urmarire penală și instanțe la un nivel valoric al onorariilor de cel mult 30.000 lei. Cuantumul acestei sume poate fi actualizat de către Consiliul Baroului Gorj.

Art.52 Depăşirea plafonului nu este permisă, cu excepţia cazurilor prevăzute în regulament.

Art.53 Asistenţa judiciară obligatorie (din oficiu) va fi asigurată numai în urma desemnării prealabile de către SAJ, potrivit criteriilor compatibilităţii, specializării, echitatii şi al aplicării principiului confraternităţii.

Art.54 Repartizarea cauzelor de pe rolul instantelor ai a parchetelor se face cu precădere către stagiari sau avocatii definitivi cu o vechime de pana la 5 ani.       

Art.55 Asistenţa judiciară specială va fi acordată potrivit dispoziţiilor legale speciale care o guvernează şi, acolo unde legea specială nu dispune, potrivit normelor adoptate de consiliul baroului.

Art.56 Avocaţii pensionari CAAV sau ai oricărui alt sistem de pensii, precum şi avocaţii care nu au făcut dovada încheierii asigurării de răspundere profesională, nu au vocaţie pentru desemnarea în vederea asigurării niciunei forme de asistenţă judiciară.

Art.57 Repartizarea cauzelor se va face de către funcţionarul SAJ cu respectarea regulii ,,la rând”, ținând cont de repartizările pe anul în curs şi a criteriilor care să asigure obținerea unor venituri apropiate valoric de către toți avocații înscrisi în SAJ Gorj. Pentru buna desfășurare a activității de asistență judiciară, avocații înscriși în SAJ își vor desfășura activitatea strict în birourile teritoriale unde sunt înscriși ținându-se cont de sediul cabinetului sau domiciliul.

 

 

Cap III Evidenţa repartizării cauzelor

Art.58 SAJ va ţine evidenţa triplă a repartizărilor cauzelor, structurată după numele sau denumirea părţii asistate, după numărul de înregistrare al cauzei la organul competent şi după numele avocatului desemnat în cauză.

Art.59 Evidenţele vor fi ţinute în principal format electronic şi doar în anumite cazuri în format tipărit, consultarea acestora de către orice avocat interesat fiind permisă în condiţiile instrucţiunilor emise.

Secţiunea V Drepturile, obligaţiile, răspunderile şi sancţiunile avocaţilor care asigură asistenţa juridică din oficiu sau gratuită

Drepturile specifice

Art.60 Drepturile specifice avocatului desemnat sunt următoarele:

  1. a) dreptul la un onorariu din fondurile Ministerului Justiţiei, stabilit de organul judiciar, potrivit naturii şi volumului activităţii desfăşurate, în limitele sumelor prevăzute prin Protocol;
  2. b) dreptul să formuleze plângeri şi contestaţii împotriva actelor şi dispoziţiilor funcţionarilor S.A.J., ale consilierilor coordonatori şi ale decanului;

Obligaţiile specifice

Art.61 Obligaţiile specifice avocatului desemnat sunt următoarele:

  1. a) obligaţia să preia cauzele repartizate, să le studieze temeinic şi să le susţină cu acelaşi profesionalism dovedit în propriile dosare;
  2. b) obligaţia să participe la cursurile de formare profesională special organizate pentru îmbunătăţirea standardelor de realizare a activităţilor specifice asistenţei judiciare;
  3. c) obligaţia să depună anual la S.A.J. o copie a asigurării profesionale încheiate sau reînnoite, în condiţiile prevăzute în Statut;
  4. d) obligaţia de a se asigura ca mijloacele de comunicare indicate în opţiune să fie în permanentă stare de funcţionare, iar în caz contrar, să notifice de îndată această împrejurare S.A.J., indicând mijloace alternative de contactare;
  5. e) obligaţia să depună concluzii scrise sau note de şedinţă ori de câte ori natura ori dificultatea cauzei impune acest demers;
  6. f) obligaţia comunicării în termen de 48 ore de la manifestarea refuzului primirii unei cauze, justificarea în scris şi probaţiunea acesteia;
  7. h) obligaţia formulării şi susţinerii apărărilor cu demnitate şi condescendenţă în faţa organelor judiciare şi ale adminstraţiei publice, precum şi ale părţilor din proces;
  8. h) obligaţia refuzării, respingerii oricărui gen de recompensă materială, inclusiv cele cu titlu de mijloace pentru acoperirea cheltuielilor.

Art.62 Funcţionarul SAJ va tine evidenta avocatilor inscrisi in acest serviciu şi copii ale fiecărei delegaţii corespunzător fiecărei cauze, in principal in format electronic.

Art.63 Pentru activitatea profesională desfăşurată în cauzele în care au fost desemnaţi din oficiu, avocaţii au dreptul la onorariu conform plafoanelor stabilite prin Protocolul încheiat între UNBR şi Ministerul Justiţiei, plata acestora urmând să se facă din fonduri cu destinaţie specială şi prevăzute distinct în Protocol şi în contabilitatea plătitorilor.

Art.64 Pentru activitatea profesională desfăşurată în cauzele în care au asigurat asistenţa extrajudiciară, avocaţii au dreptul la onorariu conform plafoanelor stabilite prin Protocolul încheiat între UNBR şi Ministerul Justiţiei, plata acestora să se facă din fonduri cu destinaţie specială şi prevăzute distinct în protocol şi în contabilitatea plătitorilor.

Art.65 Pentru activitatea profesională desfăşurată în cauzele în care au asigurat asistenţa judiciară, avocaţii au dreptul la onorariul convenit cu solicitantul, ce urmează a fi achitat din fondul special, fondul pentru ajutor public judiciar, în limitele stabilite potrivit dispoziţiilor legale şi dispus prin încheierea de admitere a asistenţei judiciare şi eventuala diferenţă, din resursele proprii ale solicitantului.

Art.66 Avocaţii desemnaţi pentru asistenţa juridică din oficiu, asistenţa judiciară şi extrajudiciară sau asistenţa specială sunt datori să studieze temeinic cauzele care le-au fost încredinţate, să se prezinte la fiecare termen la instanţele de judecată sau la organele de urmărire penală ori la alte instituţii, conform mandatului încredinţat, să manifeste conştiinciozitate şi probitate profesională, să pledeze cu demnitate faţă de judecători şi de părţile din proces, să depună concluzii scrise sau note de şedinţă ori de cate ori natura sau dificultatea cauzei cere aceasta ori instanţa dispune în acest sens.

Art.67 Avocaţii nu pot asista sau reprezenta părţi cu interese contrare în aceeaşi cauză sau în cauze conexe.

Art.68 În asemenea situaţii, avocaţii desemnaţi sunt obligaţi să încunoştinţeze SAJ Gorj pentru a lua măsurile ce se impun, în sensul înlocuirii acestora sau al desemnării unor avocaţi suplimentari în cauză, care să asigure apărarea celor aflaţi în conflict de interese.

Avocaţii nu pot fi ascultaţi ca martori şi nu pot furniza relaţii nici unei autorităţi sau persoane cu privire la cauza care le-a fost încredinţată, decât dacă au dezlegarea prealabilă, expresă şi scrisă a clienţilor.

Art.69 Calitatea de martor are întâietate faţă de calitatea de avocat cu privire la faptele şi împrejurările pe care le-a cunoscut înainte de a fi devenit apărător. Dacă a fost ascultat ca martor, avocatul nu mai poate desfăşura nici o activitate profesională în acea cauză.

Art.70 Avocatul care acordă asistenţă judiciară, extrajudiciară, specială sau din oficiu nu are dreptul să primească de la cel asistat sau reprezentat o remuneraţie sau alte mijloace pentru acoperirea cheltuielilor, cu excepţia situaţiei când s-a convenit încheierea unui contract de asistenţă juridică.

Art.71 Referatul privind asistenţa acordată în cauză vizat de organul competent la încetarea de drept a asistenţei din oficiu sau a asistenţei speciale, se va depune la SAJ.

Art.72 Avocaţii desemnaţi din oficiu sunt datori să formuleze şi să depună referate explicative la solicitarea consilierului coordonator ori a funcţionarului SAJ.

Cap II Răspunderi şi sancţiuni

Art.73 Constituie abatere disciplinară:

  1. a) fapta decanului sau a consilierilor coordonatori săvârşită cu rea-credinţă sau din neglijenţă prin care, în mod repetat, întârzie desemnarea avocaţilor pentru asigurarea asistenţei judiciare şi a avut drept consecinţă amânarea cauzei;
  2. b) omisiunea avocatului de a notifica S.A.J. schimbarea datelor de contact (adresa sediului profesional, telefon, watts-up, fax, e-mail, etc.) la care urmează să fie anunţat pentru desemnarea ca avocat delegat;
  3. c) refuzul nemotivat de a asigura asistenţa judiciară;

Art.74 – Constituie abatere disciplinară gravă:

  1. a) îndeplinirea cu rea credinţă ori din neglijenţă a obligaţiei de a notifica S.A.J. şi instanţa competentă cu privire la imposibilitatea de prezentare;
  2. b) refuzul nemotivat al avocatului de a asigura asistenţa avocaţială pentru care a primit delegatie;
  3. c) omisiunea avocatului desemnat de a încunoştinţa în termen de 5 zile S.A.J. cu privire la schimbarea temeiurilor care au determinat solicitarea de asistenţă judiciară.

Art.75 (1) Abaterile disciplinare se sesizează, se constată şi se sancţionează în conformitate cu prevederile Legii şi ale Statutului, iar consiliul baroului poate dispune, în raport cu gravitatea acestora, suspendarea din S.A.J. până la pronunţarea unei soluţii de către comisia de disciplină a baroului.

(2) Abaterile specifice se sancţionează, în raport cu gravitatea acestora, cu pierderea priorităţii la repartizarea cauzelor pentru o perioadă de una pana la trei luni şi/sau cu suspendarea din evidențele serviciului de asistență judiciară pentru o perioadă de o lună până la şase luni de la data rămânerii definitive a soluţiei de sancţionare. 

(3) Dacă se constată săvârşirea a doua sau a mai multor abateri de la obligaţiile prevăzute de prezenta lege, suspendarea se poate dispune pentru o perioadă de la 6 luni până la 3 ani din SAJ!

Art.76 Este apărat de răspundere avocatul aflat în imposibilitate obiectivă de a îşi îndeplini această obligaţie.

Art.77 Sancţiunile pot fi dispuse ca sancţiuni principale sau cumulat, ca sancţiuni complementare sancţiunii principale.

Art.78Funcţionarul SAJ şi avocaţii referenţi vor înainta sesizările, privind abaterile specifice, consilierilor coordonatori împreună cu referatele lor în termen de cel mult trei zile de la data formulării sesizării sau a completării/precizării acesteia, urmând ca aceasta să fie soluţionată cu celeritate.

Art.79 Soluţia dată sesizării este stabilită de consilierii coordonatori în baza referatelor întocmite de funcţionarul SAJ şi de avocatul referent. Soluţia se comunică autorului sesizării, avocatului reclamat şi funcţionarului SAJ, care o va avea în vedere la formularea propunerii de repartizare a cauzelor.

Art.80 Avocatul reclamat şi autorul sesizării, numai atunci când acesta are calitatea de avocat, pot contesta motivat, în scris, soluţia dispusă de consilierul coordonator, în termen de cinci zile de la comunicare, plângerea urmând a fi soluţionată de decan, pe cale de decizie.

Art.81 Formularea contestaţiei suspendă numai aplicarea sancţiunii specifice, iar decizia decanului este executorie.

Art.82 Aplicarea unei sancţiuni pentru o abatere specifică gravă nu este suspendată de formularea contestaţiei, decât atunci când în cursul procedurii de soluţionare a acesteia se dispune astfel.

Art.83 Sub sancţiunea decăderii, autorul sesizării va sesiza decanul în termen de cinci zile atunci când soluţia nu i-a fost comunicată în termen de treizeci de zile de la data formulării sesizării în forma completată ori precizată.

Art.84 Sancţiunile specifice aplicate avocaţilor din SAJ se notează în dosarul profesional.

Art.85 Abaterile disciplinare şi abaterile disciplinare grave vor fi soluţionate potrivit dispoziţiilor Legii 51/1995, modificată şi completată şi cu ale Statului profesiei de avocat.

Dispoziţii finale şi tranzitorii

Art.86 Prevederile prezentului regulament se completează cu dispoziţiile Legii nr.51/1995, modificată şi completată, cu ale Statului profesiei de avocat şi cu cele ale normelor procesuale.

Articole corelate

© 2022 Baroul Gorj. Toate drepturile rezervate. | Condiții de utilizare| Politica de cookie| Protecția datelor cu caracter personal| Descarcă sigla Baroului| Creat de Claudiu Groza